Om het verlies van 2020 te compenseren, hebben heel wat organisaties een plan uitgestippeld om hun verkoopactiviteiten te stimuleren. E-commerce activiteiten nemen aanzienlijk toe, en dit zal een positief effect hebben op de vraag naar specialisten binnen sales, customer service en logistiek in 2021.
We vroegen aan Asia Skifati, Senior Manager bij staffing specialist Walters People, wat business support professionals kunnen verwachten van de arbeidsmarkt en wat er het komende jaar met salarissen zal gebeuren.
Wat was de impact van Covid-19 op de uitzendmarkt?
Asia: "In de afgelopen maanden zijn een aantal rekruteringen vertraagd of zelfs stopgezet. De klassieke sollicitatiegesprekken in de vergaderzaal werden massaal vervangen door video-interviews.
Sommige organisaties deden hun hele rekruteringsproces op afstand, andere gaven er de voorkeur aan om de laatste interviewronde toch 'face-to-face' af te nemen.
In eerste instantie gingen kandidaten actief op zoek naar nieuwe job opportuniteiten, maar door de onzekerheid op de markt werden ze een pak voorzichtiger en minder geneigd om van job te veranderen.
Maar recentelijk zien we dat kandidaten die zijn ontslagen of technisch werkloos zijn geworden, weer actief op zoek gaan naar een nieuwe job."
Wat zal de grootste trend zijn in 2021 voor support professionals?
"Video-interviews zullen zeker blijven bestaan, vooral voor de eerste interviewrondes. Thuiswerken is de afgelopen maanden zeer efficiënt gebleken en ik verwacht dat mensen ook in 2021 gedeeltelijk thuis zullen blijven werken.
Maar de overstap naar deze nieuwe manier van werken betekent ook dat er nieuwe regels in de organisatie moeten worden ingevoerd. Daarvoor verwachten we dat de vraag naar HR-professionals de komende maanden verder zal toenemen.
Bij werknemers merken we duidelijk dat de locatie van de job minder belangrijk wordt, vooral wanneer thuiswerken is toegestaan en er een digitaal trainings- en onboarding-programma wordt gehanteerd in de organisatie."
Wat zoeken organisaties in 2021 bij het rekruteren van nieuw talent?
"De vraag naar HR medewerkers en specialisten binnen customer service en logistiek zal het grootst blijven dit jaar. De digitalisering gaat door en e-commerciële activiteiten zullen nog verder toenemen, wat een positief effect heeft op de vraag naar talent hierin.
Om het verlies van 2020 te compenseren, zullen organisaties zich in 2021 vooral richten op hun verkoopactiviteiten, hetgeen zal resulteren in een grotere vraag naar sales professionals."
Welk advies zou je organisaties geven die in 2021 medewerkers willen aanwerven en behouden?
"Rekruteringsprocessen moeten zo kort en efficiënt mogelijk zijn. Om talent te behouden, moeten organisaties blijven investeren in opleiding en ontwikkelingsmogelijkheden voor hun personeel.
Webinars en online trainingen hebben de afgelopen maanden hun nut ruim bewezen en gaven medewerkers een gevoel van betrokkenheid en teamplay.
Het niet zien van hun collega's heeft veel werknemers aan het denken gezet over hun carrière en eventuele interne verschuivingen. Als werkgever is het dan ook belangrijk om te luisteren naar de zorgen en wensen om door te groeien die medewerkers hebben.
Door dit te doen en het ook aan toekomstige medewerkers te tonen, kunnen organisaties nieuw talent aantrekken en succesvol groeien."
Zullen er in 2021 loonsverhogingen zijn voor business support professionals?
"Ik verwacht in 2021 geen grote loonsverhogingen, behalve voor die topprofessionals die alle vakjes aanvinken op het gebied van vaardigheden, beschikbaarheid en achtergrond.
Ik denk echter wél dat werkgevers zich meer zullen focussen op het aanbieden van andere voordelen ter ondersteuning van thuiswerken en extra opleidingsmogelijkheden. Infosessies over hoe de nieuwe manier van werken zal geïmplementeerd worden en tips omtrent een gezond evenwicht tussen werk en privéleven te garanderen tijdens het thuiswerken, zullen ongetwijfeld zeer gewaardeerd zal worden door het personeel en toekomstige werknemers."